Sidor

18 maj 2015

Träning med specialklubbarna

Jag har just kommit hem från rasklubbarnas gemensamma ringträning på Frösön. Mer än hälften var säkert stående fågelhundar och den andra halvan var en blandning av taxar, spaniels, labbar, beaglar och så var det en Gråhund och tre Jämtar.

Diesel skadade trampdynan under sitt 1,5 dygn på vift så han får vila fram till söndag. All fokus på Tratt idag alltså och det var riktigt nyttigt för henne, jag fick möjlighet att träna hennes koncentration och mentala uthållighet.

Det jag har lite svårt med är att få upp hennes huvud när hon springer, hon surar gärna ihop om jag pillar för mycket på henne och då sänker hon huvudet vilket också påverkar stegen.

Efter en hel del övertalning fick jag henne att lyfta huvudet, jag skulle dock vilja ha upp det lite till men jag är ändå glad för de framsteg vi gjorde idag. Jag ska träna på det resten av veckan men så får jag också jobba med henne på lördag i god tid innan hon ska in i ringen.



Lillan var också med, hon låg i lugn och ro och tittade på. Tratt är lite av en babbelmaja, hon kan ge ifrån sig ljud när hon är otålig men från Lillan hör man inte ett pip vilket är så skönt när hon ligger uppbunden. Hon ligger och tittar med nyfikna ögon, viftar på svansen om någon hund går förbi och ibland rullar hon ihop sig för en tupplur.

 

I morgon är det ringträning med Älghundsklubben i Brunflo men jag åker nog till Gällö i stället och tränar med gruppen där, det är lite närmare. Men jag får se, jag kanske ändrar mig :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar