Sidor

30 april 2015

Dra vikter i nomesele och lite annat

Usch, vad jag blir påverkad av hundar som tränas fel. Självklart förstår jag att det inte är något som görs med flit men ändå, jag skämtar inte, jag får verkligen en klump i magen ibland när jag ser bilder på hundar som tappert kämpar på men det blir bara så fel!

Men självklart så är det inte nödvändigt att med detsamma åka iväg och köpa en specialanpassad sele och massa andra tillbehör om du vill använda drag som styrketräning med din hund. Under inlärningsfasen då man ändå inte jobbar med tunga vikter så fungerar det alldeles utmärkt med vilken sele som helst, det viktiga är dock att den är rätt i storlek. Använder du en vanlig promenadsele/spårsele och den är för stor hämmas hundens rörelser, det gäller också om du lägger på för tunga vikter (ex. bildäck) på grund av att skuldrorna och överarmarna på hunden pressas inåt. Men det finns också några fler saker att tänka på!

Expander! En expander är en elastisk del som gör att det inte blir lika kraftiga stötar när hunden startar eller om linan skulle fastna. Den kan antingen användas som en lös del fäst mellan selen och linan (och då kan du använda vilken lina som helst) eller så finns det färdiga draglinor att köpa med insydd expander. På bilderna nedan använder jag en draglina från Baggen med insydd expander.

Linans längd! En nomesele som många använder är gjord för linkörning fäst i midjan på en människa, vilket gör att linan då går utåt och uppåt, inte neråt som när hunden drar vikter.
Detta gör att selen trycker på korset om man använder en nomesele och det i sin tur påverkar hunden i arbetet. När hunden drar framåt i selen jobbar den med bakbenen, det är de som skjuter på och är motorn och om de trycks ner kan inte hunden ta i eller ta ut stegen ordentligt.

Nu är tyvärr bilderna långt ifrån optimala (Tena tyckte inte det var så jättekul att agera fotomodell ;-)) men de ger ändå ett hum om hur linans längd påverkar vinkeln på linan och då också selens tryck mot korset. På bilden till vänster är linan ca 1,8 meter, i mitten 3 meter och på bilden till höger är linan 6 meter. Så använder du en nomesele för att dra vikter med så använd en lina som är minst 5 meter.


På bilderna kan du även se att jag inte fäster linan direkt i selen utan har en ögla mellan selen och linan. Det kommer från att när jag har två eller fler hundar som drar och de inte är exakt lika långa i kroppen (t ex Tena och Indra) så är det öglan som förlänger selen och gör att de arbetar bredvid varandra och inte den ena lite mer framför eller bakom den andra. Ett annat skäl är att när linan är fäst i öglan kan den röra sig lite i sidled utan att hela bakre delen av selen hamnar snett.

När det gäller vad hunden ska dra så föredrar jag personligen att använda kätting istället för däck. Dels för att jag på ett annat sätt kan påverka hur tungt hunden drar och dels för att jag upplever att en kätting följer underlaget på ett helt annat sätt vilket gör att det inte blir lika mycket studs och småryck för hunden.
Har du endast däck att arbeta med så kan det vara en idé att testa själv först genom att dra det på det underlag du tänkt gå. Då får du en bild av hur det kommer påverka hunden. Är underlaget för skakigt så är det bara ett leta efter ett annat område bättre lämpat :-)

Som vanligt är du välkommen att ställa frågor om det är något du funderar över, antingen i kommentarsfältet eller skicka ett mail till jemtcraft@gmail.com. Dela gärna men glöm inte att ange källa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar