Sidor

24 april 2015

Träna din hund inför jakten



Hösten närmar sig med stormsteg och det innebär även full fokus på uppladdning inför jaktsäsongen.

Det jag ser mest runt om mig är att man tränar sin hund med hjälp av cykeln vilket i för sig är jättebra men det kan bli lite långrandigt plus att allt för enformig träning ökar risken för skador.

För att inspirera och ge lite fler idéer på hur och vad man kan träna så tänkte jag att jag varje vecka ska visa hur jag på olika sätt tränar mina egna hundar. Har du några frågor så går det jättebra att ställa dem i kommentarsfältet eller skicka ett mail till jemtcraft@gmail.com :-)

Jag börjar med skritt, en supereffektiv träningsform för att bygga muskler och träna koordination och är något som i stort sett alla kan träna med sin hund men som de flesta glömmer bort.

När hunden travar och galopperar så hjälper farten till att föra hunden framåt och hunden behöver inte belasta benen på samma sätt som när den går sakta. Testa själv när du själv är ute och går, ju saktare du går desto mer tyngd lägger du vardera ben.

Det här är en träning som egentligen inte behöver någon annan utrustning än den man använder under promenaden, särskilt inte i början då den mesta tiden går ut på att få hunden att komma på att den ska gå sakta och relativt rakt fram. För vissa hundar kommer det mer naturligt än för andra :-) Men har man en hund som drar rekommenderar jag att använda sele redan från början.

På mina hundar använder jag en sele, i det här fallet en Y-sele, samt en expanderlina fäst i ett hundförarbälte. På så sätt får jag båda händerna fria samt slipper slitage på min arm och axel :-) Expanderlinan är elastisk vilket gör att om hunden kastar sig åt något håll (vilket händer då och då) blir rycken inte lika kraftiga, varken för mig och mina axlar eller för Diesel, han studsar liksom tillbaka.

Jag har som mål att hunden ska gå rakt fram och gärna ligga på lite i selen, på sätt blir det också lite styrketräning liknande när man tränar drag och har man en hund som gärna drar under promenader kan man lika gärna utnyttja det. Men det är självklart lite av en smaksak samt vad det är man vill få ut av träningen, med Diesel till exempel som fortfarande tränar för att komma tillbaka efter operation så är det belastningen av hans framben som är det viktiga. Med Diesel går jag nu i ca 45 minuter varannan dag, målet är att komma upp i 1,5 timma.
Börja inte med att ta en långpromenad, är hunden ovan vid att gå sakta så är det en riktig mental utmaning, Diesel är fortfarande helt slut när vi kommer in och behöver en tupplur. Han är en hund som föredrar att springa fort och länge och måste därför verkligen koncentrera sig att gå långsamt. Försök också att undvika för hårda underlag som asfalt och hårt packade grusvägar.


Enda nackdelen är för den som gillar att gå fort men har en väldigt liten hund med små ben, då kan det lätt bli tråkigt att vara tvungen att gå så extremt sakta, men fördelen kan vara att man inte behöver gå lika långt :-)

I filmen nedan kan du se hur det kan se ut när jag går med Diesel. Målet är det låga hastigheten så att han svävar iväg lite för att lukta i diket är inte hela världen :-)
.

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för en bra sida! Min fråga: på filmen så ser det ut som din hund passar, det är väl inte lika bra som skritt? Frågar för har själv en passande hund. Hälsningar My

    SvaraRadera