Sidor

4 juni 2015

Träning inför träning

Har just kommit in från en lång kvällspromenad med några av hundarna. Diesel och Måra i lina, Tratt i flexikoppel och Lillan var lös. Skälet till att jag kan ha Lillan lös är att hon i dagsläget inte har någon som helst intresse för vilt annat än sorkar. Hon är försiktig av sig och undviker allt som låter, springer eller hoppar.

Nya linor till cykeln är beställda så nu försöker jag träna in kommandon som jag kan använda på cykeln. Framåt, höger, vänster, vänta, sakta, öka är några av dem. Jag lägger grunden när vi går och sen tränar jag in det hund för hund med cykeln för att till slut koppla dem två och två.

Måra är så duktig, hon har en sån vilja att göra rätt men ibland blir hon lite jobbig. Så fort jag harklar mig lite så måste hon dubbelkolla att det var inte henne jag harklade mig åt. Diesel däremot, han är raka motsatsen. Det är som han inte anstränger sig, han hör mig, han förstår mig men han bryr sig inte. Dessutom är han så stark. Jag har inga nacklinor än men jag testade med tvillingkopplet. Först använda jag ett men så fort Diesel vill lukta någonstans ryckte han med sig Måra och hon stirrade då på mig som om det var mitt fel. Och det var det ju, det var jag som inte kunde förklara för Diesel vad som krävdes av honom.

När jag kopplade ihop två tvillingkoppel och kopplade dem i selarna blev Måra mycket gladare, då fick hon lite mer utrymme mellan henne och Diesel.

Kommandot Vänta börjar fastna nu. Måra sätter sig och Diesel började med att vända upp mot mig så fort jag gav kommandot vilket gjorde att han trasslade in sig i alla linor men till slut så fick jag honom att stå helt stilla. Jag stannade själv och var beredd att berömma honom så fort han stannade (innan han hann vända runt) och fortsatte att berömma medan han stod stilla och jag sakta kunde närma mig, det gick riktigt bra.

Två tvillingkoppel ihopkopplade och flyttade till selen från halsbanden
Snart fyller hon ett år men har ännu inte fattat poängen med att gå tillbaka samma väg runt trädet - vi fortsätter träna :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar