Sidor

20 maj 2015

Tränat med ny grupp

Det blev en sen kväll idag också, kom hem från Gällö för några timmar sen där vi varit och tränat lite. Jag har faktiskt inte jättekoll på om det är en kurs eller en träningsgrupp bara att de träffas 2-3 gånger i veckan för att träna. Det fanns en instruktör men deltagarna verkade inte få någon feedback så jag tror hon är mer som en träningsledare. Jättetrevlig är hon, jag har träffat henne någon gång förut och vet hon har hållit i dessa träningar i en mängd år och är aktiv inom stövarklubben.

Det var riktigt intressant att stå vid sidan av när de började med några följsamhetsövningar och jag fick verkligen anstränga mig för att inte lägga mig i. I många fall var det som en tidsresa tillbaka till 80-talet med ryck och slit och stryphalsband bakom öronen trots att tungan är blå på hunden. Det var några gånger jag inte kunde hålla mig utan jag smög fram och pratade lite med hundägaren.

Regn och det blåste kallt


Skälet till att vi åkte dit var att vi skulle ringträna med dem inför utställningarna i helgen. Det var ju inte direkt någon ringträning. Vi stod i en ring och hon gick runt och tittade på tänderna på alla hundarna, sen gick hon ett varv till med måttstickan och till sist fick vi springa i en triangel och ställa upp hunden framför henne. That's it! Här finns det en del att göra inför kommande utställningar.
För Tratt och min del så var det ändå en bra träning. Det var en helt ny miljö med rutiner som helt avviker från hur vi tränar men ändå var hon positiv, hon kan annars bli lite avig om det är något nytt. Hon måste liksom fråga mig både två och tre gånger om jag verkligen menar allvar.
Idag hade hon mer klipp i stegen när hon sprang och hon stod hur fint och stilla som helst samtidigt som jag kunde röra mig omkring henne.

Lotus, Tratts bror, är en av hundarna som brukar vara med på dessa träningar och han ska även med på utställningen på lördag. Det var kul att se honom idag, han är väldigt lik Indra i ansiktet, men "tonårig" i kroppen (inte så konstigt :-)) och så har han Pärlas öppna svans. Det lilla jag såg av honom så är han lik Tratt i personligheten, positiv, glad och inte mycket som bekommer honom. Han satt och tittade på hundarna omkring honom med pigga ögon och tyckte det hela var hur kul som helst.

Lotus


Just nu sitter jag och väntar på att Tratt ska behaga komma in, hon ligger fortfarande ute i regnet och tuggar på ett gammalt ben och tittar på mig som om jag är helt dum i huvudet när jag föreslår att hon ska gå in. Men det är ingen brådska, det är skönt att få tid till att varva ner innan det är dags att krypa ner i sängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar