Sidor

22 maj 2015

Inför helgen

Helgen kommer återigen att handla om hundutställningar men för en gångs skull kommer jag även ställa mina egna hundar, det ska bli så kul. Imorgon är det Älghundklubben och söndag Vorsteh och då ska jag även visa Charlie.

Tidigare i år skrev jag hur min packlista kunde se ut inför en hundutställning i ett ridhus vintertid och den är lite inaktuell så jag passar på att uppdatera den lite. Vissa saker har försvunnit och andra har kommit till. Får se om jag kommer på något mer imorgon när jag står på utställningen och har glömt något.



Stamtavla med vaccinationsintyg!
Det viktigaste för att kunna genomföra utställningen. Det blir väldigt krångligt om dessa glöms kvar hemma.

Bajspåsar
För mig som bor på landet och inte plockar upp efter mina hundar dagligen är bajspåsar något jag måste skriva upp för att inte glömma.
Jag har dem i fickan redan när jag lämnar bilen. Det finns inget värre än att stå glada hundar, famnen full med packning och komma på att påsarna ligger längst ner i väskan.

Kontanter
Till parkering och katalog, det är inte alla som tar emot kort.

Nummerlapp och nummerlappshållare
En enkel säkerhetsnål duger bra.

PM med vägbeskrivning
I PM står information om kontaktpersoner, telefonnummer etc. och har jag aldrig varit där förut så brukar jag även skriva ut vägbeskrivning från internet, det är inte alltid att det finns mottagning för mobilen om jag kör vilse.

Utställningskoppel
Så smalt som möjligt men samtidigt klarar av hundens styrka. Det viktiga är att det inte är så brett att det stör hundens siluett. Jag har alltid mina utställningskoppel i pärmen med stamtavlorna så de inte blir kvar hemma och jag tar alltid med mig alla jag har ifall något skulle gå sönder under dagen.

Vattenskål och vattenflaska
Det finns alltid vatten på hundutställningar med ibland kan det ta ett tag innan man hittar var någonstans. Så för att slippa börja dagen med att leta så har jag alltid med mig en liten flaska med vatten som jag sedan fyller på under dagen.

Bur och filt
Vanligtvis får inte hundar förvaras i bur men det finns dispens för tävlingar och då måste den vara täckt. En bur är bra om det blir lång väntan, hunden får då ett eget utrymme för att kunna slappna av.
Jag använder burar av metall som går att fälla ihop när de inte används. De känns tryggare, då vet jag att hundarna inte gör en egen nödutgång så fort jag vänder ryggen till. Till att täcka buren använder jag gamla lakan, regnar det fungerar en presenning hur bra som helst. I buren har de sina fällar.

Stol eller något annat att sitta på
Buren använder jag som bord.

Tält eller parasoll
Ett tält skyddar mot regn, blåst och sol men kan ibland kännas lite överkurs. Blåser det inte alltför mycket brukar jag ta med ett parasoll som skuggar buren och sänker temperaturen ytterligare

Tuggben och aktiveringsleksaker
Även om det finns mycket att titta på kan det lätt bli långtråkigt efter en lång dag av väntan.

Hundgodis
Även någon rolig leksak om hunden behöver piggas upp lite.

Fika och smågodis
Smågodis har jag alltid med mig, på eftermiddagen behöver kroppen en sockerchock som frukt och kakor inte kan ge.

Hushållspapper och våtservetter
Fika med en ranglig bur som bord leder allt som oftast till att något spills ut och det kan vara en bit till närmaste vattenkran.

Liten Första hjälpen kudde
Jag pimpar den alltid lite extra. Plåster, huvudvärkstabletter, skavsårsplåster, liten spegel och en liten sax är ett måste!

Handduk
Det finns tillfällen då jag glömt handduk det och fått offra min jacka för att få bort grus och smuts från tassar och ben. Är det soligt och varmt blöter jag handdukarna och använder för att kyla hundarna med.

Blomspruta med vatten samt en ren disktrasa till Diesel och en karda till Jämtarna
Mer behöver jag inte för att klara pälsvården på mina hundar.

Klädroller
Jag är inte särskilt pedantisk av mig men så här i fälltider kan det behövas för att få bort det absolut värsta från kläderna. Oftast så är det tejp jag använder, funkar hur bra som helst.

Kamera
Med tomt minneskortet och fulladdat batteri.

© Jemt Craft 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar