Sidor

3 februari 2015

Koppla ner från vardagen

Den senaste tiden har jag börjat fundera över vad jag kan göra för att få mer ro i vardagen. Jag bor i en liten by där mottagningen är dålig och detta har stressat mig något otroligt. Men nu har jag kommit till en punkt då jag inte bryr mig längre. Det är som det är, kan inte någon acceptera det så är det deras problem, jag tänker inte be om ursäkt för det längre.

Små saker som jag själv valt att göra är att:

1. Inte ha mobilen vid sängen. Inte för att det egentligen spelar någon roll, den nya mobilen har verkligen noll mottagning, men den kan kopplas upp mot Wifi och då kan det vara lockande att surfa lite om jag vaknar mitt i natten. Jag sover faktiskt mycket nu.

2. Stängt av löpande aviseringar från mail, Facebook (inkl messenger), Instagram, Twitter, Bloglovin etc.

3. Svarar i regel inte på jobbsamtal, sms, mail etc. på kvällar, helger samt dagar då jag har tagit ledigt.

4. Avsatt tid för mailen och då svarar jag på allt som kommit.

5. Har en jobbtelefon. Upptäckte att det var lite svårt att det ringde jobbsamtal när jag smyger runt i skogen under jakten.

Dessa små punkter har gjort stor betydelse för min lilla hjärna och mitt välmående. Och det är inte så att världen står och går under för att jag satt upp dessa regler för mig själv. De är till för att hjälpa mig jobba mer effektivt när jag väl jobbar och på så sätt kunna fokusera på de uppgifter jag har framför mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar