Sidor

5 mars 2015

Fysträna på enkelt sätt

Säger jag ordet fysträning i samband med hundträning så brukar minen hos hundägaren väldigt fort bli väldigt plågad och även ett och annat stön kan förekomma. Men fysträning behöver inte alltid innebära pulsträning och intervaller.

När hunden springer är det snarare farten som håller den upprätt mer än koordinationen. Diesel kan jag se det väldigt tydligt på. Han far fram i skogen som en smidig gasell men skrittar han beter han sig som om han har arton ben att hålla reda på.

Att skritta hunden blir mer styrke-, koncentration- och koordinationsträning. Hunden använder då muskelgrupper som den normalt inte jobbar med samtidigt som den måste hålla fokus på vart den sätter fötterna för att inte snubbla på sig själv.
När jag går med en hund använder jag ett dragbälte, elastiskt koppel samt sele på hunden. Diesel som gärna drar lite använder jag Y-selen eller Nomeselen på men på en hund som går ganska sansat fungerar det jättebra med en vanlig promenadsele.

Sedan går jag i ett promenadtempo där hunden går så pass fort att den kan ta ut stegen men fortfarande går i skritt.


Det svåra kan vara att få hunden att förstå att den ska gå ut och framåt, ifrån oss samt att den får och ska lägga vikten framåt och dra. Men som precis med alla annan hundträning gäller det att vara tydlig, berätta för hunden när den gör rätt och så det viktigaste - ha tålamod! Bli inte arg på hunden om den inte fattar med detsamma och det är viktigt att det inte blir obehagligt, då kan det sluta med att hunden vägrar lämna din sida.


Promenaden med Diesel var säkert bara ca 5 km men ändå snarkar han nu gott i soffan. Så det är jobbigt, både för kroppen och för knoppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar