Sidor

18 april 2015

En höna saknas igen

Trasiga ägg, det platta ägget har jag råkat trampa på
Under hösten försvann nästan hela min hönsbesättning. En morgon var mina tre vita "industrihöns" skadade; en var borta, en låg död utanför hönshuset och en var skadad. Sedan försvann hönsen, en efter en, inom en vecka var bara tuppen Åke och fyra hönor kvar. Man märkte på Åke att något hade hänt för de var väldigt nerviga.

I  någon vecka har min grå höna ruvat i en gammal kattlåda inne i ladan. Igår när jag var och kollade till henne så var hönan borta, lite grå dun och trasiga ägg låg utspridda och flera saknades. Men vem är skyldig?

Både Diesel och Måra gillar ägg men de gör inte ett hål i äggen utan de knäcker dem helt, dessutom rör de inte hönsen. Skatorna brukar göra hål men de har jag uteslutit. Kan en räv på något sätt tagit sig in? Eller mården? Men mården brukar ställa till större oreda och sen verkar det lite osannolikt att räven skulle tagit sig in, tagit hönan, ätit några ägg hela och gjort hål i några andra utan att lämna några andra spår efter sig.
Jag har nästan krypit runt på knä runt ladan men inte hittat några avvikande spår. Jag blir verkligen vansinnig när jag inte vet vad som hänt.

Hönan Ingbritt med sina kycklingar förra året. Alla kycklingarna försvann under hösten och nu är även Ingbritt borta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar