Sidor

20 februari 2015

Min packlista för hundutställning i ridhus

Så här ser min packlista ut inför hundutställningar i ridhus. 

Det är lite speciellt för jag måste klä mig efter utomhustemperaturen men behöver inte ta med eget vind-/snö-/regnskydd. Jag brukar ta med mig en tjockare tröja som jag kan röra mig lätt i och sen en tjock jacka att sätta på mig när jag sitter stilla.

Viktigt att komma ihåg mössa och vantar. Dels smidigare vantar att visa hund i samt dels varmare vantar för stilla sittande.

Foto: VNKK



Stamtavla med vaccinationsintyg!
Det viktigaste för att kunna genomföra utställningen. Det blir väldigt krångligt om dessa glöms kvar hemma.

Bajspåsar
För mig som bor på landet och inte plockar upp efter mina hundar dagligen är bajspåsar något jag måste skriva upp för att inte glömma.
Jag har dem i fickan redan när jag lämnar bilen. Det finns inget värre än att stå glada hundar, famnen full med packning och komma på att påsarna ligger längst ner i väskan.

Kontanter
Till parkering och katalog, det är inte alla som tar emot kort.

Nummerlapp och nummerlappshållare
En enkel säkerhetsnål duger bra.
PM med vägbeskrivning
I PM står information om kontaktpersoner, telefonnummer etc. och har jag aldrig varit där förut så brukar jag även skriva ut vägbeskrivning från internet, det är inte alltid att det finns mottagning för mobilen om jag kör vilse.

Utställningskoppel
Så smalt som möjligt men samtidigt klarar av hundens styrka. Det viktiga är att det inte är så brett att det stör hundens siluett. Jag har alltid mina utställningskoppel i pärmen med stamtavlorna så de inte blir kvar hemma och jag tar alltid med mig alla jag har (alla tre ;-)), ifall något skulle gå sönder under dagen.

Vattenskål och vattenflaska
Det finns alltid vatten på hundutställningar med ibland kan det ta ett tag innan man hittar var någonstans. Så för att slippa börja dagen med att leta så har jag alltid med mig en liten flaska med vatten som jag sedan fyller på under dagen.

Bur och filt
Jag använder burar metall som går att fälla ihop när de inte används. Metallburar känns tryggare, då vet jag att hundarna inte tar sig ur den så fort jag vänder ryggen till. Att täcka buren använder jag gamla lakan. Hundarna har fårfällar att ligga på.

Stol och sittunderlag eller något annat att sitta på.
Viktigt att komma ihåg något varmt att sitta på i stolen, det blir väldigt lätt kallt om rumpan annars. Buren brukar jag använda som bord.

Tuggben och aktiveringsleksaker
Även om det finns mycket att titta på kan det lätt bli långtråkigt efter en lång dag av väntan.

Hundgodis
Även någon rolig leksak om hunden behöver piggas upp lite.

Längre koppel till rastning
Vintertid är gatorna fulla av snövallar och för att slippa klättra upp i snövallen efter hundarna medan de undersöker omgivningarna brukar jag ta med ett av de längre kopplena.

Fika och smågodis
Smågodis har jag alltid med mig, på eftermiddagen behöver kroppen en sockerchock som frukt och kakor inte kan ge.

Hushållspapper och våtservetter
Fika med en ranglig bur som bord leder allt som oftast till att något spills ut och det kan vara en bit till närmaste vattenkran.
Vid inomhusutställningar har jag även med mig en liten flaska med skurmedel men den lämnar jag hemma när jag är i ridhus.

Liten Första hjälpen kudde
Jag pimpar den alltid lite extra. Plåster, huvudvärkstabletter, skavsårsplåster, liten spegel och en liten sax är ett måste!

Handduk
Är det dåligt väder ute är det bra att ha med en handduk för att torka hunden med. Det finns tillfällen då jag glömt det och fått offra min jacka för att få bort grus från tassar och ben. Även i ridhus där hundarna blir smutsiga om tassarna vill jag få bort det värsta från magen. Är det dåligt väder utomhus är en handduk bra för att torka ur vätan ur pälsen.

Täcken till hundarna
Även till Jämtarna, hellre att jag tar med ett gäng täcken och inte använder än att bli utan och behöver dem. Är det riktigt kallt har jag även med yllefiltar som jag kan lägga över hundarna, men de får ligga kvar i bilen tills dess att jag behöver dem.

Blomspruta med vatten och ren disktrasa till Diesel samt en borste till Jämtarna
Mer behöver jag inte för att klara pälsvården på mina hundar.

Extra skor
Det tar inte lång tid innan jag börjar frysa om fötterna när jag sitter still i ett kallt ridhus så jag föredrar ett par riktigt varma stövlar för att hålla värmen. Men samtidigt så tycker jag att det känns otroligt klumpigt att springa med tunga skoterstövlar så jag brukar ta med mig ett par lättare skor som jag kan springa med i torven för att sen byta tillbaka till varma stövlarna .

Kamera
Med tomt minneskortet och fulladdat batteri.Är det riktigt kallt så kan det vara bra att ta med extra batterier ifall kylan tömmer batteriet i förtid.

© Jemt Craft 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar